Monkija.net
Joulukuu 13, 2017, 09:03:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
Owned by Etelä-Savon Mönkijät Ry
Etelä-Savon Mönkijöiden Kuvagalleria
Etelä-Savon Mönkijät Youtubessa
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [Kaikki]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vetävä metsäkärry  (Luettu 33419 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« : Tammikuu 05, 2007, 19:02:58 »

Haluaisin kommenteja tällaiseen visioon. Polttomoottori kärryn aisan päälle. Vaaka-akseli moottori josta remmiveto alennusvaihteelle. Remmissä kytkin samaan tapaan kuin jyrsimissä. Alennusvaihteelta "kardaaniveto" ( akseliterästä ) telille jossa kulmavaihde. Kulmavaihteelta akselit telin keinujen läpi josta hammasrattaiden ja ketjujen välityksellä veto pyörille. Kulmavaihteen ja telin keinujen väliin uraholkit/-akselit jossa "vedon vapautus" samaan tapaan kuin vaihteiston siirtohaarukka toimii. Tällä lailla ei pyörät olisi yhtä puuta kun vetoa ei tarvita. Toimisi vain eteenpäin mutta jos alennusvaihteiston toteuttaisi itse niin saisi siihen pakinkin. Tai jostain suunnanvaihtaja laatikko. Toimisiko ??
tallennettu
edu
ATV aktiivi
**
Poissa Poissa

Viestejä: 71



« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2007, 19:45:35 »

No toemii toemii, ku pikajunan vessa 30:n asteen pakkasella välillä Kirvesjärvi-Kyrpiö.
Jopa mulle, joka en tekniikasta ymmärrä enepää kun sarvikuono tähtitieteestä, toi selostus meni kerrasta kaaliin. Sotilasreppu päässä pystysin sokkona kasaan tollasen kuhan joku pilkkoo palikoita eteen.  Tongue
Oikeesti en edes tiedä kumminpäin tuollainen vekotin maastossa etenee tai pakenee, mielellään kyllä vieressä menoa todistaisin.
Pakko on jotenkin liittyä työkäyttöön kun on kerran tässä topicissa, eihän sitä nyt juttuja umpimähkään heitellä mihin sattuu. Grin
tallennettu

"I'm just farting around on the net"
Viliko
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 19



« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2007, 19:59:58 »

Kuulostaa ainakin halvemmalta kuin hydrauliikalla toteutettuna.


[ot] Sitten varovainen kun kuormaa täyteen ettei käy näin ups
tallennettu
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2007, 20:09:51 »

Kuulostaa ainakin halvemmalta kuin hydrauliikalla toteutettuna.


[ot] Sitten varovainen kun kuormaa täyteen ettei käy näin ups
Ton lähettämäsi linkin kuorma olisi vielä liikkunut jos kärryssä olisi ollut veto Grin
tallennettu
edu
ATV aktiivi
**
Poissa Poissa

Viestejä: 71



« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2007, 20:23:40 »

Nyt on sitten kaikki koettu, vierailtu ryssävoorumilla ton Vilin viideon takii. Shocked
tallennettu

"I'm just farting around on the net"
methocel
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2007, 15:13:05 »

Voihan se toimia nuinkin mutta pirun paljon helpommalla vedon tekee parilla hydraulimoottorilla, okei okei maksaa ne mutta on kyllä hirmu värkkääminen jotta kaikki nuo roppeet saa kärryyn mukaan. Hiukan epäilyttää myös tuo remmin luistaminen ja kytkinsovellus kun kärryyn laitetaan vähän reilumpi kuorma ja tiukka paikka tulee.
tallennettu
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2007, 16:56:53 »

Voihan se toimia nuinkin mutta pirun paljon helpommalla vedon tekee parilla hydraulimoottorilla, okei okei maksaa ne mutta on kyllä hirmu värkkääminen jotta kaikki nuo roppeet saa kärryyn mukaan. Hiukan epäilyttää myös tuo remmin luistaminen ja kytkinsovellus kun kärryyn laitetaan vähän reilumpi kuorma ja tiukka paikka tulee.
Joo, helpommin sen saisi tehtyä hydraulimoottoreilla ja ketjuveto vaikka telin takimmaiseen pyörään. Jos rullavedon tekee niin alkaa sekin pahassa paikassa luistamaan. Mutta tämä olikin visio johon halusin kommenteja. Eikös sen kytkimen luistamiseen pysty vaikuttamaan käytettävillä välityksillä?
tallennettu
veli-pekka
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 19



« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2007, 09:29:32 »

Yksi ongelma on myös se, että lisäromppeet maksaa ja painaa. Eli moottori, voimansiirto yms härvelit aisan päällä syö melkoisesti saatavaa hyötykuormaa.

Toinen ehkä helpompi keino saada isommat kuormat huilaamhan, on lisätä vetolaitteen massaa ja pitoa. Massaa saa makkaraa syömällä ja valmetin lisäpuntteja tarakkaan liinoilla sitomalla. Pitoa saat kettingeillä tai sitten ääripäässä teloilla. Teloilla vetoteho nouseekin sellaiseksi, että renkaat-aisat-yms repeää tiukan paikan tullen.

Kokeiles joskus, laita pari 25kg säkkiä/rautapunttia sekä eteen että taakse mönkijääsi, yllätyt kuinka paljon suurempia kuormia sama mönkijä vetää. Itsellä kun on nyt tuo 500kg sarvikuono, niin se vetää kaikki kärryt solmulle. Ja teloilla vielä pahemmin, kärryssä on ihan sama pyöriikö renkaat vai ei.

Jos välttämättä haluat sen vetävän kärry-systeemin ja ropsoni-renkhanpyörittäjät ei kiinnosta, niin mites hondan hydrostaattiset voimansiirrot kuin mönkijöissä? Hondaltahan saa eri kokoisia 4-tahti irto-konheita ja nyt Honda myy niihin lisävarusteina mönkijöistä kuuluisia hydro-voimansiirtoja/vaihteita. Voit säätää portaattomasti jostain vivusta, kuinka paljon voima välittyy renkaille vaikka moottorin kierrokset pysyisivät vakiona.

Tuota honda+hydrovaihe-hommaa olen suunnitellut vanhaan lynxiini, pääsisi eroon remmistä/variaattorista.

t.Veli-Pekka
tallennettu

Osta Rhino, siitä marttakin tykkäisi
www.monkijat.com/chat  (sensuroimaton porinakerho)
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2007, 17:31:21 »

Veli-Pekka. Kiitos vinkistä jonka annoit noista Hondan moottoreista. Olen ajatellut ettei n. 20kg aisan päällä kovin paljon ole jos sillä saisi kärryyn vedon. Aisapainon voi säätää rakennusvaiheessa huomioiden moottorin tuoman lisäpainon kun on kuorma päällä. Nimimerkistäni arvaat millä kömpijällä ajelen ja tiedät ettei se ole niitä kevyimpiä. Kun koneen painoon lasketaan kaikki varusteet ja mettävehkeet etutarakalle alkaa painoa olemaan tuollaiset n.375 kg. Minä siihen päälle metsurin varusteissa 110 kg niin painoa on jo n.485 kg. Takatarakalle voisi vielä vähän punttia laittaa niin menisi kokonaispaino yli 500 kilon. Ketjut on takapyöriin ja olisi etupyöriikin mutta kun ottavat edessä kiinni iskarin alakorvaan kun kääntää tangon ääriasentoon joten ei voi käyttää ennenkuin ongelma on ratkaistu.  Ja se sun sarvikuono on sitten eri sarjassa näitten tangolla ohjattavien rinnalla.
tallennettu
veli-pekka
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 19



« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2007, 21:31:45 »

Juu, Catissa on järeä jousitus, joten sille voi laittaa kuormaa kuin kamelhin konsanhan. Se kantaa kuorman ja kuskin komeasti.

Olihan se jossain 4x4-lehdessä se kardaanivetokin hondan mönkijästä kärrylle, vaan testilenkillä se hajosi nolosti.

Itse tuossa suunnittelen 4-tahti hondaa rhinon lavalle, siihen hyrdopumppu ja halkomakone. Saa tehtyä mettäreissulla halkoja valmhiksi asti. Lava toimisi työpöytänä, valmiit halot viskaan kärrylle.

t,Veli-Pekka
tallennettu

Osta Rhino, siitä marttakin tykkäisi
www.monkijat.com/chat  (sensuroimaton porinakerho)
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2007, 16:09:01 »


Itse tuossa suunnittelen 4-tahti hondaa rhinon lavalle, siihen hyrdopumppu ja halkomakone. Saa tehtyä mettäreissulla halkoja valmhiksi asti. Lava toimisi työpöytänä, valmiit halot viskaan kärrylle.

t,Veli-Pekka
Sehän muuttuu Jammu noilla varusteilla halkokauppiaan unelmaksi. Se kun ton puun hinta muuttuu jo hyvinkin pienellä jalostuksella. Meinaatkos tehdä uuden aluevaltauksen? Olishan se kun menis mettään,kaataisi,katkoisi ja halkoisi ja vielä kuskaisi ostajalle. Meinaatkos tehdä halkomakoneen itse vai ostatko?
tallennettu
JukkaRu , tää touhu karkas lapasesta.
Etelä-Savon Mönkijät jäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 153


Pikkutakaveto ja rattikelkka !


WWW
« Vastaus #11 : Helmikuu 02, 2007, 15:45:55 »

Suunnittelin itsekin jo tukkikärryyni vetoa. Rakensin Mönkijääni jo lumiauraa varten hydrauliikan joka toimii sähkömoottorilla ja ottaa virran pollen akusta. Aika hyvin sai kiinteästi mönkkärissä olevan hydrauliikan toteutettua tuolla tavalla. Ohjaustangossa on joystick jolla ohjailen auraani. Nyt ei tarvitsisi kuin laittaa kärryyn hydrauli moottori niin voima riittäisi varmasti pahimpiin paikkoihin. Alku kustannukset tietysti jonkunlaiset kun rakentaa ton hydrauliikan mönkijään mutta sitä voi sitten käyttää moneen er tarkoitukseen. Onpa täällä päin yksi kaveri joka tekee polleihin järeän hydrauliikan jossa voima otetaan kampiakselin oikeasta päädystä. Ainut huonopuoli on että silloin kun pumppu on paikallaan ( saa nopeesti pois ja paikalleen ) niin oikealle jalalle ei tahdo löytyä astinlautaa. Mutta jos tarvitsee tuottoa jne niin silloin siinä olisi hyvä ratkaisu. Pyörittää halkomakoneet ja metsäkärryn tukkikuormaimenkin.
tallennettu

Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
Kukkumyy
Ylläpitäjä
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 168


« Vastaus #12 : Helmikuu 02, 2007, 15:52:03 »

.......Ainut huonopuoli on että silloin kun pumppu on paikallaan ( saa nopeesti pois ja paikalleen ) niin oikealle jalalle ei tahdo löytyä astinlautaa. Mutta jos tarvitsee tuottoa jne niin silloin siinä olisi hyvä ratkaisu. Pyörittää halkomakoneet ja metsäkärryn tukkikuormaimenkin.

Tuosta olis todella mukava nähdä kuvia.
tallennettu
JukkaRu , tää touhu karkas lapasesta.
Etelä-Savon Mönkijät jäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 153


Pikkutakaveto ja rattikelkka !


WWW
« Vastaus #13 : Helmikuu 02, 2007, 16:56:34 »

Tässä parikuvaa.

[ylläpito on poistanut liitteen vanhana]
tallennettu

Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
methocel
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2007, 08:09:13 »

Nuita rakentaa Seppo Nykänen Haukivuorella
http://kotisivu.dnainternet.net/sepnyk/index.html
tallennettu
timppa
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 9



« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2007, 18:44:36 »

MOi

On hieno vehje.. Mistä oot hommannu ton nosturin.  Millä hinnalla tommosen pääsisi käsiksi, löytyykö jostain käytetyä??? Tekeekö joku firma, jos niin mikä??Siis tommoset vehkeet pitää saada, ei nuita puita käsin lapa vanha Erkkikään! Grin Nyt käyp kyllä keteeksi mut yritetään tulla jotenkin perässä. Kun on telat mönkkärissä niin miksi rattaat kärryssä??? NO toimii varmaan nuinkin. Minua vain hirvittää se paino joka tulee koukuun.  Reessä koululle tuleva paino olisi murto-osia tosta. Yammun alkuperäinen koukku on kaksi kertaa tipahtanut kun pultit katkes, no onneksi en ollut tien päällä silloin.  Nyt on vahvemmat vehkeet, mistähän sitten särkyy?? Ilmeisesti jotain vakavempaa.  Onko jossain lisää kuvia tai videoita?? Erityisesti video kinnostaisi.
tallennettu

.......homma ku homma käy, jos siinä voi ees jotenki mönkkäriä käyttää.........
JukkaRu , tää touhu karkas lapasesta.
Etelä-Savon Mönkijät jäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 153


Pikkutakaveto ja rattikelkka !


WWW
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2007, 20:49:55 »

methocelin viestissä on toi linkki josta pääset Sepon kotisivulle. Siellä on pienesti esitetty laitteita. Seppo on rakentanut tuota Hydrauliikka puolta mönkkäreihin ja tietääkseni pääasiassa Polariksiin. Vielä on keksimättä se koneessa kiinteesti oleva pumppu rakennelma joka menis ajossa mukana mukisematta. Sepolta löytyy Polleen tosi järeet pumput joiden voima on otettu kampiakselin päästä. Oikean puolen jalkotilan se kuitenkin melkein vie. Itsellä on hydrauliikka sähkölla ja se liikkuu mukana aina ja ihan mukisematta. Sijoitin sen taakse penkin alle.
tallennettu

Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
methocel
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2007, 06:33:27 »

No, laitetaan nyt tännekin eri valmistajat, Sammysatv:ssä ne on jo.

http://www.finatv-trading.fi/
http://kotisivu.dnainternet.net/sepnyk/index.html
http://www.mecanil.fi/html/finnish/index.htm  eli http://www.kranman.com/
http://www.avestavagnen.se/

Lista ei ole aukoton, ja ainakin sellainen kuin Kahiforest on olemassa, ei nettisivuja..
Videota ei kovin paljon ole mutta ainakin Avestan sivuilta löytyy joku pätkä.
tallennettu
timppa
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 9



« Vastaus #18 : Huhtikuu 04, 2007, 09:10:11 »

No niin kuvia on kuolattu, mutta mutta

Kun tommoisen nosturin ja ehkäpä myös sen irto moottorin hydraulivehkeineen sijoittaa kärryyn, niin paljonko on painoa aisan päällä tyhjänä ja paljonko kuormattuna??  Ymmärrän hyvin, että kuorma tulee sijoittaa tasapainoon, mutta kyllä siinä on vissi ero keikkuuko tasapainossa 300 kg tai 1000 kg.  Siinnä saattaa jo isompikin polle nostella takapäätä. Etenkin myötäisessä tämä toteutuu erittäin helposti, sattui nimittäin juuri niin vaikka käsin tein kuorman.... no ei käynyt kuinkaan, mutta sen jälkeen minun kuorma on ollut selkeästi aisapainotteinen.  Niin tää kysymys??? Kun aisassa saa olla painoa valmistajan mukaan about 15 - 20 kg niin korvaako ja kuka kun rikot vehkeesi tommoisella puukuormalla missä on vielä 300 kg lastaaja päällä.  Nykyisin ainakin yammussa on sellaiset koukut et löyhä paikka löytyy jostain muualta, olisi ”mukava” kuulla onko joku paikallistanut tämän kohdan??  Alkuperäisen koukun pultit kun ei kestänyt näitä meidän harrastuksia.  Ottaako kärryn valmistaja mitään vastuuta tähän?

Ranteen paksusia rankoja saa lastata ihan miehekkään kuorman, mutta tukkimettät ovat kyllä hieman raskaampien vehkeiden kohteita.  Veikkaisin, että jos mönkkärin suunnittelija olisi tiennyt, että sen perään pistetään telikärry jossa on 300 kg nosturi + tukkikuorma niin ois voinu runkoputket hieman vankistua. Luulisin kyllä että siinä Jaappanin pojalla silmät pullistus päästä kun näkis mihin me näitä vehkeitä käytetään, luultavasti lopettas vehkeiden myynnin Suomeen väärinkäytösten vuoksi.  No nämä vaan arveluja, en tiedä onko kukaan saanu mönkkärin runkoa rusinoitua??

JOssain näissä ed. viestin linkeissä oli parin pollen "siis hevosten" perässä rehellinen peräkärry jossa oli myös nosturi.  Mitäs mieltä olette toimisiko tämä mönkkärissä.  Sillon joskus kun yammun ekat nelivetoset tuli maahan, mäkin sen hommasin ja silloin tein sille kärryn jossa oli edessä kääntyvät pyörät, siis normaali puutavara-auton peräkärry. Mielestäni se toimi ihan hyvin, mutta totta kait peruuttelu on helpompaa tällä perinteisellä mallilla.  Kun tähän 3 -akseliseen kärryyn sitten asentaa hydraulinosturin ja takana olevaan teliin ropsonivedon niin kumma olisi jos pölkky ei alkas liikkua.  Siis senhän pitäisi olla sellainen, että kuorma tulee takana olevalle telille (ehkä suhteessa 70/30%) ja etupyörät pääasiassa kannattelee nosturia silloin kun ei ole kuormaa. Kyllähän tälle tulisi tietenkin hintaa jonkin verran ja vähän lisäpainoakin, mutta jos itse värkkäilee tuon kärryn ja ostas kaupasta ton nosturin ja  ropsoni jutskat niin ehkä sen kanssa vois jotenkin elää.  NO ainakaan mönkkäristä ei tulisi mitään kamelin mallista, neljää jälkeä jättävää romunkeräyskamaa.


Timppa
tallennettu

.......homma ku homma käy, jos siinä voi ees jotenki mönkkäriä käyttää.........
pekkisrace
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #19 : Syyskuu 14, 2007, 17:39:39 »

Hienoja pelejä mutta, hintaa koituu noille laitteille melke reilusti. Isommaskin "POLLE poloisessa" kone kovilla kun tollasen pumpun siihen laittaa.
tallennettu
Zuikki
Etelä-Savon Mönkijät ry Puheenjohtaja
*****
Poissa Poissa

Kerhomestari: 2013
Viestejä: 535


RZR 900+XP 850 t3+Predator 50+VJ400


WWW
« Vastaus #20 : Maaliskuu 01, 2011, 17:43:22 »

Tuleeko tosta pöllin ajosta mitään kun on kaksi lautaa eksynyt kyytiin soo soo http://www.youtube.com/watch?v=nTlz_gYoKCc
tallennettu
Zuikki
Etelä-Savon Mönkijät ry Puheenjohtaja
*****
Poissa Poissa

Kerhomestari: 2013
Viestejä: 535


RZR 900+XP 850 t3+Predator 50+VJ400


WWW
« Vastaus #21 : Toukokuu 13, 2011, 07:40:44 »

Viikonloppuna ajetaan taas puita, mutta ensin pitää vaihtaa parit hydrauliikkaletkut jota sai kipeetä viime kerralla Tongue
tallennettu
saimi
Etelä-Savon Mönkijät jäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 61


850 EUedit -2013+Country330+1,4


« Vastaus #22 : Toukokuu 20, 2011, 04:16:36 »

Joo kärryynhän täytyy alkaa tekeen vetoa, toteutus varmaankin vahvajussi/methocel disainilla.. Eli kahdella hydraulimoottorilla joista voima rullien välityksellä pyöriin.

Ja hydraulivinssi täytyy myös laittaa puominkylkeen.
tallennettu
Etelä-Savon Mönkijöitä kuljettaa
Sivuja: 1 2 [Kaikki]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.033 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.